STATUT ZWIĄZKU STOWARZYSZEŃ MBA POLSKA
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1.
1. Ogólnopolski związek stowarzyszeń pod nazwą Związek Stowarzyszeń MBA Polska, zwany dalej Stowarzyszeniem, zrzesza stowarzyszenia i inne osoby prawne działające nie dla zysku, których członkami są osoby będące przede wszystkim, ale nie wyłącznie, absolwentami studiów Master of Business Administration, prowadzonych przez określone szkoły wyższe i instytucje naukowe, mające siedzibę w różnych miastach Polski.
2. Stowarzyszenie w obrocie krajowym, może używać oznaczenia MBA Polska, a w obrocie zagranicznym MBA Poland.
3. Siedzibą Stowarzyszenia jest Wrocław.
4. Stowarzyszenie jest ogólnopolską strukturą, która działa przy zachowaniu zasad dobrowolności, równouprawnienia i otwartości. Przystąpienie do Stowarzyszenia nie narusza samodzielności organizacji członkowskich.
5. Stowarzyszenie reprezentuje wyłącznie swoich członków.
6. Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej. Dla właściwego realizowania swoich celów Stowarzyszenie może prowadzić działalność również poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej.
7. Stowarzyszenie może być członkiem organizacji międzynarodowych i krajowych o podobnych celach statutowych.
Rozdział 2
Cele i formy ich realizacji
§ 2.
Celem Stowarzyszenia jest:
1. integrowanie członków wszystkich Stron,
2. umożliwienie członkom wszystkich Stron wzajemnej, bezpośredniej wymiany doświadczeń i wiedzy oraz rozwijania współpracy na różnych płaszczyznach,
3. rozwijanie i propagowanie inicjatyw i pomysłów członków wszystkich Stron dotyczących rozwoju gospodarczego i społecznego,
4. umożliwienie członkom wszystkich Stron utrzymywania bezpośredniej i stałej komunikacji i kontaktu między sobą,
5. wspieranie działalności edukacyjno-szkoleniowej wszystkich Stron w zakresie rozwoju gospodarczego,
6. udzielanie wzajemnego wsparcia przez członków wszystkich Stron w zakresie prowadzenia przedsięwzięć gospodarczych
7. rzecznictwo interesów organizacji pozarządowych w sprawach wspólnych dla wszystkich organizacji członkowskich,
8. działanie na rzecz partnerskiej współpracy organizacji pozarządowych z administracją publiczną wszystkich szczebli,
9. wspieranie działalności organizacji członkowskich,
10. reprezentacja organizacji pozarządowych, należących do Stowarzyszenia, wobec sektora publicznego i innych środowisk,
11. nawiązywanie współpracy i wymiana doświadczeń z partnerami zagranicznymi.
§ 3.
Cele określone w § 2 realizowane są w szczególności przez:
1. tworzenie warunków do wymiany zarówno doświadczeń jak i zasobów, a także upowszechnianie sprawdzonych rozwiązań,
2. zbieranie informacji dotyczących relacji organizacji pozarządowych z administracją publiczną, szczególnie tych, które są istotne dla praktycznej realizacji zasady pomocniczości,
3. zbieranie informacji na temat zasad i praktyk związanych z dostępnością środków finansowych dla organizacji pozarządowych,
4. inicjowanie działań na rzecz budowania rzetelnego wizerunku organizacji pozarządowych, w szczególności poprzez przygotowanie strategii informacyjnych dotyczących sektora organizacji pozarządowych,
5. upowszechnianie wiedzy o sektorze organizacji pozarządowych,
6. organizowanie szkoleń i prowadzenie działań edukacyjnych w zakresie szeroko rozumianej partycypacji społecznej i dialogu obywatelskiego.
Rozdział 3
Członkowie, ich prawa i obowiązki
§ 4.
Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:
1. członków zwyczajnych,
2. członków wspierających,
3. członków honorowych.
§ 5.
1. Członkiem zwyczajnym może być stowarzyszenie, bądź inna osoba prawna, działająca nie dla zysku, nie będąca jednostką organizacyjną administracji publicznej, związkiem zawodowym, partią polityczną, kościołem lub związkiem wyznaniowym albo związkiem jednostek samorządu terytorialnego, których członkami są osoby będące przede wszystkim, ale nie wyłącznie, absolwentami studiów Master of Business Administration, prowadzonych przez szkoły wyższe i instytucje naukowe, mające siedzibę w różnych miastach Polski, która złoży pisemną deklarację przystąpienia do Stowarzyszenia, zobowiąże się do przestrzegania Statutu Stowarzyszenia i Karty Zasad Działania Organizacji Pozarządowych oraz zostanie przyjęta uchwałą Zarządu.
2. Członek Stowarzyszenia jest reprezentowany na Walnym Zgromadzeniu przez osobę fizyczną, wybraną uchwałą zarządu danego członka Stowarzyszenia. Osoba fizyczna może reprezentować wyłącznie jeden podmiot prawny – jednego członka Stowarzyszenia.
3. Każdy członek Stowarzyszenia, wskaże uchwałą zarządu danego członka Stowarzyszenia, po jednej osobie fizycznej do Zarządu i Komisji Rewizyjnej Stowarzyszenia.
4. Każdy członek Stowarzyszenia ma prawo do zmiany osoby reprezentującej go na Walnym i wskazanej do Zarządu i Komisji Rewizyjnej, w dowolnym terminie, uchwałą zarządu danego członka Stowarzyszenia.
§ 6.
1. Przyjęcie członka zwyczajnego Stowarzyszenia następuje na pisemny wniosek zainteresowanej organizacji w drodze uchwały Zarządu Stowarzyszenia.
2. Odmowę przyjęcia organizacji w poczet członków Stowarzyszenia Zarząd powinien pisemnie uzasadnić.
3. Od uchwały i Zarządu zainteresowanej organizacji przysługuje odwołanie do najbliższego Walnego Zebrania.
4. Odwołanie składa się za pośrednictwem Zarządu w terminie jednego miesiąca od dnia podjęcia uchwały przez Zarząd. Odwołanie złożone po terminie może zostać rozpatrzone przez Walne Zebranie.
§ 7.
Każdy członek zwyczajny Stowarzyszenia ma jeden głos.
§ 8.
1. Członkowie zwyczajni Stowarzyszenia mają następujące prawa:
a. brania udziału w Walnych Zgromadzeniach Stowarzyszenia,
b. prawo uczestniczenia w spotkaniach, imprezach i innych działaniach wynikających z realizacji celów statutowych Stowarzyszenia,
c. zgłaszania opinii, wniosków i postulatów do władz Stowarzyszenia,
2. Członkowie zwyczajni zobowiązani są do:
a. brania czynnego udziału w realizacji celów statutowych Stowarzyszenia,
b. przestrzegania postanowień niniejszego Statutu i uchwał władz Stowarzyszenia,
c. regularnego opłacania składek członkowskich, w wysokości i w sposób określony przez Walne Zebranie,
d. dbałości o dobre imię Stowarzyszenia oraz wzrost jego roli i znaczenia.
§ 9.
1. Członkiem wspierającym Stowarzyszenia może zostać każda, również zagraniczna, osoba fizyczna i prawna a także jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej, która uznaje Statut i zasady programowe Stowarzyszenia oraz zadeklaruje pomoc merytoryczną, rzeczową lub finansową dla Stowarzyszenia.
2. Uchwałę o przyjęciu podejmuje Zarząd na wniosek zainteresowanego. W razie odmowy przyjęcia członka wspierającego stosuje się odpowiednio § 6 ust. 3-4 statutu.
§ 10.
1. Członkowie wspierający Stowarzyszenia mają prawo:
a. uczestniczenia w spotkaniach, imprezach i innych działaniach wynikających z realizacji celów statutowych Stowarzyszenia,
b. zgłaszania opinii, wniosków i postulatów do władz Stowarzyszenia,
c. udziału z głosem doradczym w Walnym Zebraniu.
2. Członkowie wspierający zobowiązani są do:
a. brania czynnego udziału w realizacji celów statutowych Stowarzyszenia,
b. przestrzegania postanowień niniejszego Statutu i uchwał władz Stowarzyszenia,
c. wywiązywania się z zadeklarowanej pomocy merytorycznej, rzeczowej lub finansowej dla Stowarzyszenia.
d. dbałości o dobre imię Stowarzyszenia oraz wzrost jego roli i znaczenia.
§ 11.
1. Członkiem honorowym może zostać każda, również zagraniczna, osoba fizyczna i prawna, która szczególnie zasłużyła się dla Stowarzyszenia.
2. Nadanie członkostwa honorowego następuje uchwałą Walnego Zebrania na wniosek Zarządu Stowarzyszenia, za zgodą danej osoby fizycznej lub prawnej.
§ 12.
1. Członkowie honorowi Stowarzyszenia mają prawo:
a. prawo uczestniczenia w spotkaniach, imprezach i innych działaniach wynikających z realizacji celów statutowych Stowarzyszenia,
b. zgłaszania opinii, wniosków i postulatów do władz Stowarzyszenia,
c. udziału z głosem doradczym w Walnym Zebraniu.
2. Członkowie honorowi zwolnieni są z obowiązku płacenia składek.
§ 13.
Ustanie członkostwa następuje wskutek:
1. rozwiązania organizacji członkowskiej lub utraty osobowości prawnej z innego powodu – ze skutkiem natychmiastowym,
2. śmierci osoby fizycznej będącej członkiem wspierającym lub honorowym,
3. wystąpienia ze Stowarzyszenia, jeżeli zostało złożone na piśmie przez uprawniony organ członka Stowarzyszenia,
4. wykluczenia ze Stowarzyszenia.
§ 14.
1. Wykluczenie członka Stowarzyszenia może nastąpić ze względu na:
a. nie wywiązywanie się z przyjętych obowiązków statutowych, a w szczególności nieterminowego opłacania składek;
b. naruszanie postanowień statutu lub uchwał Walnego Zebrania;
c. działanie na szkodę Stowarzyszenia;
d. niegodne działanie podważające autorytet Stowarzyszenia.
2. Wykluczenie członka Stowarzyszenia następuje w drodze uchwały Zarządu.
3. Wykluczony członek Stowarzyszenia ma prawo odwołania od wykluczającej uchwały Zarządu do najbliższego Walnego Zebrania za pośrednictwem Zarządu w terminie 30 dni od daty otrzymania.
4. Uchwała Walnego Zebrania jest ostateczna i nie podlega zaskarżeniu.
Rozdział 4
Władze Stowarzyszenia
§ 15.
Władzami Stowarzyszenia są:
1. Walne Zebranie,
2. Zarząd,
3. Komisja Rewizyjna.
§ 16.
Walne Zebranie może być:
1. zwyczajne,
2. nadzwyczajne.
§ 17.
1. Walne Zebranie jest zwoływane przez Zarząd.
2. Zgromadzenia odbywają się w trybie zwyczajnym lub nadzwyczajnym.
3. Zwyczajne Zgromadzenie zwołuje Zarząd nie rzadziej niż raz w roku
4. Nadzwyczajne Zgromadzenie zwołuje Zarząd z własnej inicjatywy lub na pisemne żądanie Komisji Rewizyjnej. Nadzwyczajne Zgromadzenie powinno się odbyć w ciągu 30 dni od dnia złożenia Zarządowi wniosku w tej sprawie.
5. O terminie i miejscu Zgromadzenia Zarząd ma obowiązek powiadomić członków Stowarzyszenia co najmniej na 14 dni przed planowanym terminem Zgromadzenia, przedstawiając w treści zawiadomienia porządek obrad. Podjęcie uchwały w kwestii nie uwzględnionej w porządku obrad jest niedopuszczalne.
6. Zgromadzenie może odbyć się z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej. O odbyciu Zgromadzenie w tej formie decyduje organ, z którego inicjatywy zwoływane jest Zgromadzenie.
§ 18.
Do kompetencji Walnego Zebrania należy:
1. dokonywanie zmian w Statucie,
2. uchwalanie deklaracji programowej oraz rocznych i wieloletnich programów działania Stowarzyszenia,
3. uchwalanie regulaminu pracy Walnego Zebrania,
4. uchwalanie rocznego budżetu i założeń budżetowych na kolejne lata,
5. przyjmowanie sprawozdania merytorycznego Zarządu,
6. udzielanie, na wniosek Komisji Rewizyjnej, absolutorium z wykonania budżetu,
7. powoływanie komisji i innych ciał eksperckich
8. uchwalanie regulaminu płatności składek członkowskich,
9. uchwalanie wysokości składek członkowskich,
10. rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu,
11. nadawanie tytułu członka honorowego Stowarzyszenia,
12. podejmowanie uchwał w sprawach należących do kompetencji innych organów Stowarzyszenia do momentu wyboru tych organów,
13. inne sprawy nie zastrzeżone do kompetencji innych organów Stowarzyszenia.
§ 19.
1. Wnioski na Walnym Zebraniu mogą zgłaszać poszczególni członkowie.
2. Wnioski składane są do Przewodniczącego Walnego Zebrania.
§ 20.
Obradami Walnego Zebrania kieruje Przewodniczący Walnego Zebrania wybrany na początku obrad zwykłą większością głosów. Do momentu wyboru Przewodniczącego, obradami kieruje Prezes Zarządu, a w przypadku jego nieobecności inny członek Zarządu.
§ 21.
1. Udział w Zgromadzeniu z prawem głosu biorą członkowie zwyczajni, a pozostali członkowie bez prawa głosu, mogą jednak przedstawić Zgromadzeniu swoje stanowiska w kwestiach będących przedmiotem uchwał.
2. Dla ważności uchwał podejmowanych przez Walne Zebranie w pierwszym terminie konieczna jest obecność co najmniej połowy wszystkich członków zwyczajnych Stowarzyszenia.
3. Jeżeli w pierwszym terminie w Walnym Zebraniu nie uczestniczy co najmniej połowa członków zwyczajnych, wówczas uchwały podjęte większością głosów w drugim terminie mają moc obowiązującą bez względu na liczbę obecnych członków.
4. Drugi termin Walnego Zebrania może być wyznaczony w tym samym dniu.
5. O drugim terminie Walnego Zebrania członkowie powinni być poinformowani w zawiadomieniu o zwołaniu Walnego Zebrania.
6. Z obrad Walnego Zebrania sporządza się protokół, podpisany przez Przewodniczącego Walnego Zebrania i protokolanta.
7. Zgromadzenie podejmuje uchwały zwykła większością Członków obecnych na Zgromadzeniu, z wyjątkiem uchwały o wysokości i sposobie uiszczania składek, która musi być podjęta jednomyślnie w obecności wszystkich Członków Stowarzyszenia.
§ 22.
1. Zarząd składa się z tylu członków, ilu członków zwyczajnych posiada Stowarzyszenie. Dana osoba może być członkiem Zarządu nie więcej niż dwie kadencje.
2. Kadencja członka zarządu trwa 4 lata.
3. Prezesa oraz Wiceprezesów, w tym I Wiceprezesa wybiera Zarząd spośród siebie. Stanowisko Prezesa Zarządu jest przechodnie co roku, na każdego reprezentanta Członka Stowarzyszenia, w kolejności uchwalonej przez Zarząd.
§ 23.
1. Posiedzenia Zarządu zwołują Prezes lub Wiceprezes.
2. Posiedzenie Zarządu musi zostać zwołane na wniosek co najmniej 1/3 członków Zarządu, Komisji Rewizyjnej lub Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.
3. Członkowie Komisji Rewizyjnej mogą uczestniczyć w posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym, jeżeli wystąpią z odpowiednim wnioskiem do Zarządu.
4. W posiedzeniach Zarządu mogą brać udział z głosem doradczym zaproszeni goście i członkowie komisji eksperckich.
5. Posiedzenie Zarządu jest prawomocne, jeżeli zostało zwołane zgodnie z regulaminem i bierze w nim udział więcej niż połowa członków Zarządu.
§ 24.
Do kompetencji Zarządu należą:
1. kierowanie bieżącymi sprawami Stowarzyszenia,
2. realizacja budżetu Stowarzyszenia,
3. zaciąganie zobowiązań majątkowych,
4. uchwalanie, po przeprowadzeniu odpowiedniej konsultacji, stanowisk w sprawach o istotnym znaczeniu dla Stowarzyszenia i jego członków,
5. powoływanie grup tematycznych i zespołów roboczych działających na podstawie własnego regulaminu zaakceptowanego przez Zarząd
6. reprezentacja Stowarzyszenia na zewnątrz,
7. uchwalanie regulaminu pracy Zarządu,
8. przyjmowanie nowych członków,
9. wykluczanie członków,
10. inne sprawy określone w Statucie,
11. powoływanie komisji etyki w sprawach dotyczących działania członków Stowarzyszenia lub ich upoważnionych reprezentantów, określając w uchwale zakres i zasady jej działania
§ 25.
1. Członkowie Zarządu pełnią swoje funkcje nieodpłatnie. Zarząd może przyznać im zwrot kosztów przejazdu i noclegu.
2. Uchwały Zarządu podejmowane są zwykłą większością głosów, a w razie równej liczby głosów rozstrzyga głos Prezesa.
3. Uchwały Zarządu podlegają zaprotokołowaniu.
4. Posiedzenia Zarządu mogą odbywać się z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej. Zarząd może podejmować uchwały poza posiedzeniem, w tym z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, w takim wypadku każdy członek zarządu musi zostać powiadomiony o proponowanej uchwale
§ 26.
1. Komisja Rewizyjna składa się z tylu członków, ilu członków zwyczajnych posiada Stowarzyszenie. Dana osoba może być członkiem Komisji Rewizyjnej nie więcej niż dwie kadencje.
2. Komisja Rewizyjna wybiera ze swojego grona Przewodniczącego i Zastępcę.
3. Kadencja członka Komisji Rewizyjnej trwa 4 lata.
4. Komisja Rewizyjna podejmuje uchwały zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków Komisji. W razie równego stosunku głosów decyduje głos Przewodniczącego.
5. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej mogą odbywać się z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej. Komisja Rewizyjna może podejmować uchwały poza posiedzeniem, w tym z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, w takim wypadku każdy członek musi zostać powiadomiony o proponowanej uchwale
§ 27.
1. Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy wykonywanie zgodnie z obowiązującym prawem funkcji nadzoru i kontroli Stowarzyszenia, w tym m.in.:
a. badanie wykonania budżetu, gospodarki finansowej oraz rachunkowości Stowarzyszenia,
b. kontrolowanie zgodności działalności Zarządu ze Statutem i przepisami powszechnie obowiązującymi,
c. podejmowanie innych spraw określonych w niniejszym Statucie oraz w regulaminie pracy Komisji Rewizyjnej.
2. Tryb swojej pracy Komisja określa w uchwalonym przez siebie regulaminie pracy Komisji Rewizyjnej.
3. Członkowie Komisji wykonują swoje funkcje nieodpłatnie.
4. Funkcji członka Komisji Rewizyjnej nie można łączyć z funkcją członka Zarządu.
§ 28.
1. Stowarzyszenie jest reprezentowane na zewnątrz przez dwóch członków Zarządu, w tym Prezesa, a w sprawach przekraczających zwykły zarząd, za który uważa się zaciągnięcie zobowiązania lub ustanowienie obciążenia w kwocie przekraczającej 10.000PLN (słownie: dziesięć tysięcy złotych) jednorazowo lub z tym samym podmiotem w okresie sześciu miesięcy, niezbędna jest zgoda wszystkich Członków Zarządu.
2. W przypadku, gdy Prezes Zarządu nie może reprezentować Stowarzyszenia dłużej niż miesiąc, co zostanie stwierdzone jednomyślną uchwałą Zarządu, Stowarzyszenie do czasu możliwości działania Prezesa, reprezentuje I Wiceprezes i Członek Zarządu. Rozdział 5 Majątek Stowarzyszenia
§ 29.
1. Majątek Stowarzyszenia stanowią nieruchomości, ruchomości, prawa majątkowe oraz fundusze.
2. Źródłami powstania majątku Stowarzyszenia są:
a. składki członkowskie,
b. dochody z majątku Stowarzyszenia,
c. dotacje, subwencje z budżetu państwa i budżetów samorządowych, darowizny, zapisy i spadki oraz zbiórki publiczne,
d. wpływy z działalności statutowej i gospodarczej,
§ 30.
Wysokość składek członków zwyczajnych ustalana jest przez Walne Zebranie.
§ 31.
Dochód uzyskany z działalności gospodarczej służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między członków Stowarzyszenia.
Rozdział 6
Zmiany Statutu i rozwiązanie Stowarzyszenia
§ 32.
1. Decyzja o rozwiązaniu Stowarzyszenia wymaga uchwały Walnego Zebrania powziętej większością 2/3 głosów, w obecności co najmniej połowy liczby członków uprawnionych do głosowania.
2. Zmiany Statutu wymagają uchwały Walnego Zebrania powziętej większością 2/3 głosów obecnych na Walnym Zebraniu.
3. Uchwalając rozwiązanie Stowarzyszenia, Walne Zebranie powołuje Komisję Likwidacyjną a także wskazuje fundacje i stowarzyszenia nie nastawione na zysk o celach możliwie najbliższych celom Stowarzyszenia, na których rzecz zostanie przekazany majątek Stowarzyszenia pozostały po zaspokojeniu jego zobowiązań.